"Laziness has become the chief characteristic of journalism, displacing incompetence." (Kingsley Amis)

2014. szeptember 07. 10:59 - nviliam

Jolcsi néni és a Pinnacle Studio

Gál Istvánné, avagy Jolcsi néni valószínűleg az ország legidősebb amatőr videósa. Az életvidám hetvenéves néni YouTube csatornájára feltöltött egyedi hangulatú és saját gyártású filmeket idáig több, mint kétszázezren látták. Készített már vele riportot a TV2, a 444.hu, és járt a Music FM reggeli műsorában is. Nem mintha ezektől lenne teljesítmény, amit csinál. Az a celebek reszortja. Az ő érdeme, hogy megmutatja: így is lehet.

 

Mikor megkérdeztem, hogy készíthetek-e vele egy interjút, mert szerintem sokan példát vehetnének róla az életen át tartó tanulással kapcsolatban, azt válaszolta: „az a baj, hogy az én esetemből az idősek nem vesznek példát, mert ők nem is használnak internetet.”

Jolcsi néni félreértett. Én főleg a fiatalabbakra gondoltam. Sőt, elsősorban rájuk. Pont az ő esete világít rá arra, hogy a kíváncsiság, a tanulás iránti vágy egyáltalán nem korfüggő. 

„Nagyon büszke vagyok magamra, hogy ilyen idős koromra autodidakta módon tanultam meg kezelni a számítógépet.” – jelenti ki, és büszkesége teljesen jogos. 

Videókamerát először 1996-ban vettek férjével. Elolvasták a leírást és nekifogtak a „filmezésnek”. Lényegében mindent felvettek, ami velük történt: nyaraló építését, főzést, festést, autószerelést. A felvételeket VHS-en nézegették vissza.

Később, amikor egy egyhetes ingyenes tanfolyamon megismerte a számítógép kezelésének alapjait, és kapott egy PC-t, már azon is le is tudta játszani a korábbi felvételeket.

„Akkor még csak a Movie Maker volt meg. A számítógépen már vágni is lehetett, így saját filmet tudtam készíteni. Később lett egy szalagos kamerám, most meg memória kártyás felvevőm van. Utóbbival már sokkal egyszerűbb átjátszani a számítógépbe a filmeket.” – állítja Jolcsi néni.

A YouTube csatornáját 2010-ben indította. Jelenleg 1 500 felé közelít a feliratkozók száma.

 

Valaki segített vagy autodidakta módon tanult?

A videózásban senki sem segített. Saját magam tanultam meg autodidakta módon.

Melyik részét szereti a legjobban a videókészítésnek, és mit volt a legnehezebb megtanulnia?

Legjobban a vágást szeretem. Ezt sem volt könnyű megtanulni. De addig próbálgattam míg jól sikerült. A legnehezebb a zöld háttér, magamat rávarázsolni a videóra. [Az alábbi videón egy ilyen varázslat is látható – szerk.]

 

Mit csinált, mit dolgozott korábban Jolcsi néni?

A volt Ganz Mávagban, a vasúti járműgyárban voltam gyártmányszerkesztő. Általában külföldre gyártottunk vasúti járműveket: görög-, bangladesi-, tuniszi-, egyiptomi-, új-zélandi motorvonatokat. Hirtelenjében csak ezek jutnak eszembe… De volt, hogy Magyarországra is gyártottunk: a kisföldalattit, a körúton járó villamosokat vagy a debreceni villamost például. Én az ajánlati rajzokat készítettem.

 

Ez utóbbi videóval kapcsolatban egy kommentelő fején találta a szöget. Idézem: „Csak nekem volt olyan érzésem a videó alatt mintha egy mesét olvasott volna fel a mamám? :D”

És tényleg. Jolcsi néni videói nyugalmat és derűt árasztanak.

 

Meddig tart egy átlagos videó elkészítése? Melyik munkafolyamatra mennyi időt szán?

Ezt nem tudnám megmondani, mert nagyon sok mindentől függ. Itt nincs olyan, hogy mennyit szánok a munkafolyamatokra, mivel szabad ember vagyok senki sem sürget. Főleg a videó témája fontos. Az előkészületek is időt igényelnek. Van olyan, mikor előbb Photoshoppal kell dolgozni, aztán Movie Makerrel "videóhatást keltek". Na, és a vágások. Ezután jöhet az alámondás szövege, és a zene kiválasztása. Volt olyan videóm, amit egy nap alatt elkészítettem. 

Jolcsi néni megbeszéli előre a „szereplőkkel”, hogy videózni fog vagy ez mindig meglepetés? 

Igen, megbeszélem előre, hogy beleegyeznek-e a szereplésbe.

Milyen vágóprogrammal tetszik dolgozni? 

Pinnacle Studio 14-et használok a filmkészítéshez. Ebben van vágás is.

Liftfelújítás, autóbemutató, receptek, vasútvonal korszerűsítés, tuják növekedése… Írja is a bemutatkozójában, hogy a témái nagyon vegyesek. Mi alapján választja ki, hogy mit érdemes megörökítenie? 

Ezt sem tudnám megmondani. Ahogy az élet adja. Ami hirtelen eszembe jut, hogy érdemes megcsinálni, amiről úgy gondolom, hogy az embereket érdekelné. 

A TV2 is készített már Jolcsi nénivel riportot. Hogyan emlékszik vissza arra a napra? Ellesett egy-két kulisszatitkot a vágószobában?

Nagyon jó emlékeim vannak. Olyan dolgokat láttam ott, amikről fogalmam sem volt előtte. Kulisszatitkokat nem leshettem el, nem is lett volna módom. Ők nem olyan egyszerű filmszerkesztővel dolgoznak, mint én. A felvevő kamerájukat sem lehet összehasonlítani az én videókamerámmal.

Melyik videójára a legbüszkébb? 

A számítógépes történetemre, az Amplifonosra, a főzős videóimra, a három autó összehasonlítására, az ablak beépítésre, a fűtésszerelésre… és az összes többire.

 

Van olyan amatőr videós, akinek a munkáit figyelemmel követi?

Az unokaöcsém, Sárkány Krisztián munkáját. Ezenkívül van még egy pár – hirtelen nem jut eszembe a nevük –, akiknek a munkáját figyelemmel kísérem. Köztük van egy nagyon fiatal fiú is.

A videózáson kívül mit csinál szívesen? Mivel tud legjobban kikapcsolni?

Főzök, mosok, vasalok, újságot olvasok, varrógéppel varrok. Ha kell valami, akkor az interneten megkeresem. Recepteket böngészek, aztán azokat megfőzöm, vagy megsütöm. Nagyon szeretek keresztrejtvényt fejteni.

Hogy megy az angol tanulás?

Az angol tanulást még az interneten keresztül kezdtem el. Sajnos abba kellett hagynom, mert a hallásom egyre rosszabb. A kérdéseket nem hallottam tisztán, így nem is tudtam válaszolni.

Milyen gyakran nézi vissza a videóit?

Ezt sem tudnám megmondani, inkább a párom, aki gyakrabban megnézi a videókat. Főleg téli estéken nosztalgiázunk.

Van olyan modern technikai eszköz vagy program, ami nem érdekli vagy mindent szívesen kipróbál, ami szembe jön?

Tulajdonképpen minden technikai dolog érdekel. Ez főleg azóta van így, amióta megtanultam a számítógépet használni. Nagyon érdekes, hogy addig a mobiltelefont sem tudtam kezelni. Fényképezni meg egyáltalán nem. Valahogy nem is érdekelt. A tv beállításait, csatornák sorba rakását is a számítógépes ismeretek óta tudom megcsinálni.

Mit tart a legfontosabbnak, amit az életben tanult?

Nekem minden fontos amit megtanultam. Sosem tudhatjuk, hogy amit megtanulunk, azt mikor tudjuk alkalmazni. Először közgazdasági technikumot végeztem, estin pedig a gépipari technikumot. Az ott megszerzett tudást sokszor használtam az életem során.

 

Egy korábbi, Jolcsi nénivel készült interjú egyik hozzászólója érdekes szempontból világított rá az egyedi videógyűjtemény jelentőségére:

„Párezer év múlva ez lesz az egyetlen autentikus mozgóképes forrás a 20-21. századi életmódról, ugyanis Xbox unpacking videókból meg ByeAlex paródiákból nem lehet összerakni azt, hogyan éltünk vala, ellenben a Suzuki SX4 harmadik kötelező szervizelése c. etüdöt történészek hada fogja elemezni, csak a szerelőműhelyes részt külön tíztagú csoport fogja fél évig kockázni, hogy a felvillanó szerszámokat kategorizálja, funkciójukat megfejtse.” 

Jolcsi néni jelenleg nem dolgozik semmilyen projekten, de abban biztos vagyok, hogy amint meglát valami érdekes témát, beindul a kamerája. És ahogy a videói végén látható onnantól a

Rendező:

Gál Istvánné

(Sárkány Jolcsi)

Jolcsi néni

 

megörökít mindent.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://nviliam.blog.hu/api/trackback/id/tr506677003

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
"Laziness has become the chief characteristic of journalism, displacing incompetence." (Kingsley Amis)
süti beállítások módosítása